خطر ابتلا به دیابت با قرار گرفتن زنان باردار درمعرض BPA

 1 آوریل 2015- قرار گرفتن درمعرض ماده ی شیمیایی بیس فنل Aدرطی بارداری ممکن است مادران را مستعد افزایش وزن و ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی نماید. نتایج این تحقیق درمجله ی Endocrinologyمنتشر گردید.

ماده ی شیمیایی بیس فنل A(bisphenol A) در تولید پلاستیک و رزین های اپوکسی استفاده می شود و این مواد در بسیاری از محصولات مصرفی نظیر بطریهای پلاستیکی، قوطی های موادغذایی و رسیدهای خرید فروشگاهی وجود دارند. به گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماریهای آمریکا، BPAدر بدن بیش از 96 درصد از افراد آمریکایی وجود دارد.

این ماده ی شیمیایی به عنوان اخلال گر سیستم غدد درون ریز شناخته شده است، این ماده ی شیمیایی عملکرد هورمونها را تقلید  کرده یا  متوقف  می کند و یا در عملکرد آنها اختلال ایجاد می نماید.

در سال گذشته حدود 100 مطالعه ی اپیدمیولوژیکی درباره ی تأثیر BAPبر سلامت انسان از جمله اختلالات باروری  و اختلالات متابولیک  منتشر گردید.

پرفسور Nadalیکی از نویسندگان این تحقیق از دانشگاه Miguel Hernándezدر اسپانیا می گوید: نتایج مطالعات ما بروی حیوانات نشان داد بارداری یک پنجره ی زمانی جدید از آمادگی مادران برای تأثیرپذیری از قرار گرفتن در معرض BPAاست، در طی این مدت قرار گرفتن درمعرض مقادیرکم  BPAمی تواند خطر ابتلا به دیابت را در طی سالهای آتی زندگی در این افراد افزایش دهد.

 محققان برای بررسی تأثیرات قرار گرفتن طولانی مدت درمعرض BPAاز موشهای باردار استفاده  کردند و این موشها را به سه گروه تقسیم  نمودند: گروه اول روزانه درمعرض ده میکروگرم  BPAبه ازاء هر کیلوگرم از وزن بدنشان در طی روزهای نهم تا شانزدهم بارداری قرار گرفتند، گروه دوم  درطی  مدت مشابه، در معرض  دوز بالاتری از BPAیعنی صد میکروگرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن واقع شدند و گروه سوم را که به عنوان کنترل معرفی کردند و درمعرض هیچگونه BPA  قرار ندادند.

پس از تولد نوزادان، محققان آزمایشات تحمل گلوکز را به طور منظم برای بررسی توانایی متابولیسم گلوکز توسط بدن موشهای مادر انجام دادند.

 درماه چهارم پس از زایمان، موشهایی که درمعرض BPAقرار گرفته بودند علایمی  از اختلال  تحمل گلوکز نشان دادند. مقدار قند خون در این موشها 30 دقیقه پس از مصرف گلوکز بالاتر از موشهای گروه کنترل بود. درماه ششم پس از زایمان، آزمایش تحمل گلوکز نشان داد مقدار قند خون دوساعت  پس از آزمایش در موشهایی که در معرض  BPA  بودند بالاتر از گروه کنترل است.

درماه هفتم پس از زایمان ، محققان به بررسی سلولهای بتای پانکراس حیوانات (سلولهای تولید کننده ی  انسولین) در زیر میکروسکوپ پرداختند، این کار برای بررسی تأثیر BPAبروی سلولهای بتا انجام گردید. آنالیزها نشان  داد توده ی سلولهای بتا و میزان ترشح انسولین درموشهایی که در معرض BPAبودند بطور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل است.

 همچنین  وزن بدن  موشهایی که در معرض BPAقرار داشتند  بیشتر از حیوانات گروه کنترل بود، مقدار این افزایش 3 درصد بیش از گروه کنترل گزارش گردید.

به گفته ی محققان BPA، اعمال هورمون استرادیول را تقلید می کند. این هورمون که در بدن بطور طبیعی  تولید می شود، می تواند عملکرد سلولهای بتا را تنظیم کرده ومقاومت به انسولین را تحریک نماید.

 محققان این نظریه را مطرح می کنند  که قرار گرفتن درمعرض  BPAدرطی بارداری میتواند منجربه فعالیت بیش از حد سلولهای بتا شده  و خطر ابتلا به دیابت وسایر اختلالات متابولیک را افزایش دهد.

پرفسور Magdalenaیکی دیگر از نویسندگان این پژوهش می گوید: درتعدادی ازمطالعات منتشر شده به اثرات زیانبار BPAبر متابولیسم گلوکز در نوزادانی که در طول بارداری در معرض  BPAقرار گرفته اند، اشاره شده است اما این تحقیق اولین تحقیقی است که به اختلالات غدد درون ریز توسط BPAدرمادران پرداخته است، نتایج این تحقیق نشان می دهد قرارگرفتن درمعرض BPM  می تواند تأثیرات طولانی مدت زیادی بر مادران بجا گذارد که از جمله می توان به افزایش استعداد مادر به اضافه وزن و ابتلا به سندرم متابولیک  یا دیابت  اشاره کرد.

 منابع:

Endocrinology, 2015 Apr 1

www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150401132740.htm